Dopalacze dla Arcam rDac

Recenzując ostatnio Citrone Tube DAC + AMP stwierdziłem, że sekcje DACa porównam z moim Arcam rDac.

rDac jest dość popularnym przetwornikiem, gdyż jednym z przystępniejszych cenowo z „firmówek”. Jest też w swojej cenie chwalony, zwłaszcza po wymianie zasilacza na porządny stabilizowany transformatorowy (Teddy Pardo, Tomanek, DIY – troche opcji jest). Jak najbardziej się pod tymi pochwałami podpisuje lubiąc ten przetwornik. Sam przechodziłem drogę od stocka przez zasilacz Tomanek Mini ULPS po DIY na regulatorze od TeddyPardo. Różnica rzeczywiście wynosi ten sprzęt na bardzo dobry poziom.

Jako, że ciekawiło mnie czy da się coś jeszcze z niego wycisnąć to zacząłem szukać info o możliwych modyfikacjach. Jako, że szperałem długo i sam wybierałem długo de facto co poczynić to wstawiam tutaj wynik moich poszukiwań, przemyśleń – czyli ostateczna decyzja co zrobiłem.

Decyzja ta była podjęta na podstawie kilku for (a także rozmowami na priv z kilkoma osobami, których pozdrawiam i dziękuję 🙂 ) oraz lekturze ofert tuningu tego sprzętu przez brytyjskie firmy (tam zapewne klocek jest jeszcze bardziej popularny stąd mod rDaca jest w ofercie kilku firm audio). Więc aby pomóc Wam i nie zmuszać do przeszukiwania całego Internetu popełniam ten wpis…

Lecz do meritum – mój mod jest podstawowy (niektórzy idą dalej wymieniając jeszcze np. zegar) i opiera się na wymianie kondensatorów elektrolitycznych. Także jeśli sami nie boicie się wielowarstwowych PCB lub macie zaprzyjaźnionego elektronika-lutownika to mod do bezproblemowego wykonania.

Zmiany są następujące
1. 8 szt. 470uF/25V (8 czarnych SHK) zmieniłem na 470uF/16V SANYO SEPC (te srebrne)
2. 3 szt. 470uF/25V (3 zielone Nover) zmieniłem na 470uF/16V SANYO WG (te ciemno zielone)
3. 9 szt. 10uF/50V (czarne SHK) zmieniłem na 10uF/25V  SANYO OS CON (te niebiesko-fioletowe male).
4. 4 szt. 100uF/63V (niebieskie) zmieniłem 100uF/50V ELNA Silmic ARS (te brazowe).
5. 2 szt. 100uF/16V (czerwone Nover) zmieniłem na 33uF/25V Nichicon Muse ES (te jasne zielone)

20140728_185203 20140728_185053 20140728_184959 20140728_184928

Elementy z pozycji 1-3 to kondensatory na zasilaniu części cyfrowej DACa. Pozycja 2, te tuż przy kości Wolfson WM8741 niektóre poradniki kazały zamieniać na SEPC/OS CON czyli polecane do cyfry – niektóre, nie wiem czemu, na kondy polecane do analoga jak np. właśnie ELNA Silmic. Stąd ja tam wstawiłem Sanyo WG (myślałem też nad Panasonicami FM), które radzą sobie na cyfrze, a i ponoć nie najgorzej na zasilaniu części analogowej 🙂

Pozycja 4 to zasilanie części analogowej (przy opampach), a pozycja 5 to tor sygnału. Stąd ja wybrałem bipolarne Muse ES. Różne wątki na forach polecały tam też wstawienie ELNA Silmic, bądź najlepiej Rubycon Black Gate. Ale te ostatnie ciężkie do dostania i niemiłosiernie drogie – stąd moja decyzja. Zmniejszenie pojemności kondensatorów w torze audio to zabieg celowy – ponoć można by je stamtąd zupełnie usunąć (tor sygnału powinien być jak najprostszy) – ale nie wyczytałem aby ktoś próbował więc i ja się nie odważyłem 🙂

Uprzedzając pytania o zmniejszony parametr napięciowy w nowych kondach – rDac ma zasilanie 6V, dalej jest 5V. Przy opampach może nieco więcej. Więc i tak te wartości są bezpieczne.

Musze zaznaczyć, że standardowo w rDac można znaleźć różne kondensatory. Ja spotkałem się z dwoma możliwościami, ale nie zdziwię się jak jest więcej – trochę sztuk z początku produkcji (w tym te co rozsyłano do recenzji) miało lepsze kondy. Potem masówka już ma nieco gorsze komponenty (i te powyższe, w mojej sztuce to właśnie masówka). Niemniej te z moda są lepsze od obu wersji…

Na koniec krótko – co to daje? Zmiany dokładnie w tym samym kierunku co lepsze zasilanie. Oczywiście nie odwraca to urządzenia o 180 stopni i nie robi z porządnego auta klasy średniej ferrari – ale zmiana im plus jest. Więc jeszcze bardziej zyskujemy na czystości brzmienia, czarniejsze tło, scena się układa, jest mniej chaosu a więcej spokoju. Także nieco moim zdaniem zyskuje rozdzielczość. Jest to opinia na podstawie zarówno pamięci jak i porównywania A-B z innym DACiem co robił mi za odniesienie – więc nie jest obarczona ryzykiem słabej pamięci acz też nie jest to łeb w łeb ze stockowym rDac. Ja w każdym razie nie żałuje 🙂 A jak ktoś ma stockowego to zapraszam na porównanie 🙂

8 uwag do wpisu “Dopalacze dla Arcam rDac

    1. Witam. Trudno znalezc kogos kto zna sie troszke i pomoze w zakresie eldktroniki. Otoz mieszkam za granica i serwisy rtv sa ti b niepopularne. Autoryzowane serwisy to koszt przekraczjacy wartosc sprzetu. Otoz mam Arcama T32 FMJ. Padlo zasilanie. Nie wlacza sie. Bezpieczniki sa ok a przekaznik tez. Ktos doradzil mi wymiane kondensatorow w sekcji zasilania ale jest ich ok 30.
      Czy moze Pan jakos pkmoc?
      Moj email: sbc9@interia.pl
      Bedr wdzieczny za kazda sugestie.
      Pozdrawiam.
      Slawek

      Polubienie

  1. Siemka , brakuje Ci jeszcze jakiegoś filtra sieciowego , który to robi świetną robotę . a producent go nie zakłada nie wiem dlaczego koszt 20 zł

    Polubienie

  2. roznica w brzmieniu krotko opisana powyzej w tekscie

    czy mozna zepsuc – teoretycznie tak. PCB jest wielowarstwowe, jak upalisz piny lub nawet sciezki to moze byc ciezko dojsc co i jak. choc chyba na sieci jest schemat rdaca, co w tym by pomogl…

    Polubienie

Dodaj komentarz